Cześć 2 „MATRIX 4” – zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży
Zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży poprzez alternatywne formy edukacji – „MATRIX 4”.
Stowarzyszenie PROGRESSIO przeprowadziło projekt (w roku 2011 – I i II część a w 2012 r. – III część) dotowany przez Gminę Wrocław.
Zajęcia cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, które:
- pozwalały zagospodarować czas wolny dzieci poprzez alternatywne formy edukacji podnoszące poziom wiedzy i umiejętności, rozwijające zainteresowania i uzdolnienia dzieci,
- w niekonwencjonalny sposób pozwalały przekazać i rozwijać wiedzę matematyczną korelującą z innymi naukami ścisłymi, szczególnie z informatyką, utrwalać i sprawdzać jej opanowanie, czyli – uczyć przez zabawę,
- stosować aktywne formy (percepcyjno – innowacyjne) i metody (wspomaganie, inspirowanie, kierowanie) pracy sprzyjające samodzielności myślenia i działania -gry i zabawy dydaktyczne, projekty, prezentacje multimedialne,
- dawały możliwość sprawdzenia umiejętności dzieci poprzez uczestnictwo w konkursach.
Zajęcia odbywały się przez trzy semestry bez ferii zimowych i wakacji, przeważnie w salach komputerowych wyposażonych w odpowiednie oprogramowanie, sprzęt multimedialny. Ponadto organizowane były zajęcia w plenerze (Park Skowroni, Park Słoneczny) otwarte dla większej grupy dzieci, szczególnie podczas prezentacji, doświadczeń, eksperymentów zadań, turnieju wiedzy oraz gier i zabaw.
Zajęcia pozalekcyjne cieszyły się dużym zainteresowaniem, ponieważ oferowały beneficjentom odmienny sposób zdobywania i utrwalania wiedzy. Zdecydowanie większy nacisk postawiony był na aktywizowanie uczniów w czasie realizacji zadań metodą projektu, i stwarzanie takich sytuacji dydaktycznych np. podczas wykonania powierzonego zadania w grupie, by uczeń mógł samodzielnie pokonywać trudności i odczuwać satysfakcję z osiągniętego wyniku.